Met het kopen of verkopen van een huis heeft niet iedereen evenveel ervaring. Dit kan veel vragen opleveren. Natuurlijk kunt u bij uw NVM-makelaar terecht met uw vragen. Maar wellicht ben u nog op zoek naar een makelaar en wilt u graag weten wat een makelaar voor u kan doen. Wat voor voorwaarden zijn er van toepassing op de diensten van een NVM-makelaar? Of vraagt u zich af hoe het bieden op een huis in zijn werk kan gaan. En, wanneer is een woning eigenlijk echt verkocht?

Voor al deze vragen en meer kunt u ook bij de NVM terecht. Bij Consumentenvoorlichting kunt u uw vragen stellen over de NVM, NVM-makelaars en het kopen of verkopen van een woning.

Kijk ook bij de De 10 meest gestelde vragen, misschien staat daar het antwoord op uw vraag al tussen.

Geschil of klacht

De NVM-makelaar zal zijn uiterste best doen uw opdracht zo goed mogelijk te vervullen en om zijn werkzaamheden zo zorgvuldig mogelijk uit te voeren. Dit gaat over het algemeen naar wens. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent en er sprake is van een geschil of klacht. U kunt dan gebruik maken van de klachtenprocedure.

Allereerst legt u de klacht schriftelijk voor aan de makelaar. Lukt het onverhoopt niet om samen tot een oplossing te komen, dan kunt u informatie inwinnen bij de NVM. In veel gevallen is het mogelijk om in een vervolgprocedure bij de Geschillencommissie Makelaardij of bij één van de Raden van Toezicht uw geschil of klacht te laten beoordelen.

Heeft u vragen over de procedure, wilt u weten welke procedure voor u het meest geschikt is of wilt u uw klacht eerst even doornemen, ook dan kunt u contact opnemen met Consumentenvoorlichting. De medewerk(st)ers kunnen u informeren wat u van een makelaar kan verwachten en over de mogelijkheden om over uw klacht of geschil een oordeel te krijgen.

Contact met Consumentenvoorlichting

Telefonisch:

Iedere maandag en donderdag tussen 9.00 en 17.00 uur via 030-6085189

E-mail:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Postadres:

Nederlandse Vereniging van Makelaars NVM

Afdeling Consumentenvoorlichting

Postbus 2222

3430 DC NIEUWEGEIN

Consumentenvoorlichting kan geen juridisch advies verstrekken. Schakelt u daarvoor een juridisch adviseur in.